Steunpunt Korte Keten,

jouw eerste aanspreekpunt
voor vragen over de korte keten.

Faillissement BeeDrop officieel: welke stappen kan je zetten?

Faillissement BeeDrop officieel: welke stappen kan je zetten?

Beste hoeveproducent,

Sinds 18 juli is het faillissement van distributeur BeeDrop officieel ingezet.

Heel wat ondernemers die van hun dienstverlening gebruik maakten, zitten vandaag met vragen rond uitbetaling van openstaande facturen. Dit kan je doen:

 

1. Onderneem zelf stappen


RegSol

Laadt de bewijsstukken voor jouw schuldvordering op via de website www.regsol.be. Dit zijn de stappen

  • Maak een account aan
  • Laadt de onbetaalde facturen op (wijzig van browser als dit niet lijkt te lukken).
  • De melding is succesvol als je op het einde de boodschap krijgt "uw schuldvordering is succesvol ingediend".

Opgelet! Zelfs al zou de curator de voor jou openstaande schuld niet kunnen vergoeden, blijft deze aangifte toch belangrijk. Het bedrag van onbetaalde facturen wordt immers geboekt en verhoogt zo jouw omzet. Ook op dit deel van je omzet dien je belastingen betalen. Wil je belastingen op onbetaalde facturen vermijden, dan is een fiscaal attest van de curator nodig. Dit is immers het enige bewijs dat de belastingdienst aanvaardt. Met een fiscaal attest van de curator kan je ook je voordeel doen als je belastingcontrole krijgt.


Aangetekend schrijven

Beedrop zelf communiceerde dat ze de gedupeerden als schuldeiser zouden doorgeven. Om niets aan het toeval over te laten, kan je een aangetekend schrijven opstellen met een oplijsting van jouw openstaande schulden ter attentie van het bedrijf Beedrop zelf. Weet je niet onmiddellijk hoe dit op te stellen? Vraag een sjabloon aan per mail op bthoelen@ons.be

De BTW administratie aanvaardt een kopie van het vonnis van faillietverklaring of van jouw schuldvordering als bewijs. Met zo’n bewijs kan je BTW recupereren op de niet uitbetaalde facturen.

 

2. Meld jouw situatie bij het Steunpunt


Om de belangen van de Korte Keten ondernemers in deze situatie zo goed als mogelijk te kunnen verdedigen, willen we iedere gedupeerde land- en tuinbouwer vragen om zijn persoonlijke situatie bij ons te melden. Dat kan bij voorkeur per mail op bthoelen@ons.be of indien gewenst telefonisch op 0473/20.85.53 (Bart). Uiteraard zal deze informatie vertrouwelijk worden behandeld.

Samen de collega’s van Boerenbond bekijken we intussen welke verdere stappen ondernomen kunnen worden. Voor extra info rond het faillissement van een leverancier, zie ook de info van Boeren Op Een Kruispunt.

 

3. Waar kunnen gedupeerde Beedrop-consumenten terecht?


BeCommerce is een vertrouwenskeurmerk voor webshops. De organisatie staat open voor de vragen waar klanten van BeeDrop vandaag mee zitten. Stuur je vraag naar info@becommerce.be 

 

4. Hoe kan je het verloren afzetkanaal toch doorzetten?


In het artikel E-commerce in de Korte Keten stelden we reeds dat de B2C-markt via webshop en distributie een uitdagende markt is in Vlaanderen. Wie niet bij de pakken wil blijven zitten, kan bijvoorbeeld samen met collega's en via bestaande webplatformen deze toegang tot markt toch proberen veilig te stellen. Indien gewenst, kan het Steunpunt Korte Keten hierin faciliteren.

 



Comments


Momenteel zijn er geen reacties. Wees de eerste om een reactie achter te laten !

Plaats bericht


Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Geef bovenstaande code in: